fbpx

אז מה הדיאטה (דפוס תזונה) הכי טובה כיום?

ז מה הדיאטה (דפוס תזונה) הכי טובה כיום?

והתשובה המתבקשת היא ״טובה למה?!״

יש לנו נטייה קלאסית לחלק את העולם בצורה דיכוטומית ״טוב – לא טוב״, ״בריא – לא בריא״ – ״משמין – לא משמין״. חשוב שנזכור שיש המון צבעים באמצע. למשל דפוסי תזונה שיכולים להטיב עם אספקט אחד אבל לפגוע באספקט שני. אז האם במצב שכזה הדפוס תזונה טוב לנו? האם הוא ״בריא״ ? ומה זה בכלל ״בריא״ ? על מה הוא מתבסס ה״בריא״ הזה? למי בדיוק?

נכון, יש לנו מכל מיני ביו-מרקרים שונים שאנחנו אוהבים להשתמש בהם בכדי להראות לאנשים אחרים שהתזונה שלנו טובה יותר משלהם (כאלה אנחנו, אוהבים להשוות) אבל לא תמיד הם אומרים לנו יותר מדי לגבי מצב בריאותנו הנוכחי או העתידי. אין זה אומר כמובן שצריך לזלזל בהם, אך חשוב גם לשים דברים בקונטקסט ולהבין ש״בריא״ הוא מכלול שמורכב ממנבאים טובים יותר או טובים פחות. לפעמים אין לנו שליטה על אותם מנבאים אך אולי אם ננסה לאכול בצורה מושכלת נוכל להשפיע על חלק מהמדדים הללו.

אבל עדיין לא עניתי על השאלה, מה הדיאטה הכי טובה כיום? אז התשובה היא טאם טאם טאם טאם טאם – שככל הנראה אין אחת שכזאת אלא המון סוגים שונים שכנראה מתבססים על אותו כיוון (פחות מזון אולטרה מעובד) וכל אחת מהן כנראה מראה יתרונות לאספקטים מסוימים בעוד שבמקביל יש גם שינויים שנתפסים כשליליים יותר בדברים אחרים. לפעמים אפילו אין שינוי.

למען האמת סקירת ענק של מטא אנליזות קודמות מראה בדיוק את הכיוון הזה. שימו לב שכמעט כל דפוסי התזונה שמוצגים בתמונה (ים תיכונית, דלת שומן, דלת פחמימה, צמחונות, פליאו, צום לסרוגין, דאש, נורדית, מרובת חלבון) הראו כיוונים טובים בחלק מהדברים (ירוק) וכיוונים מעט פחות טובים באחרים (אדום) ובחלקם אין כל שינוי (אפור). יוצאת מן הכלל הייתה התזונה הים-תיכונית שהראתה יתרון בכל הקריטריונים אך הייתי נזהר כרגע מלהכליל שכן רוב הראיות גם ככה חלשות. גודל העיגול מעיד על כמות המחקרים.

בשורה התחתונה נראה שאם תאמצו דפוס שנוח לחיים שלכם תחת ה״חוקים״ של אחת מהדיאטות המוצעות אתם כנראה תיפלו במקום שהוא בסדר לפי מה שאנחנו מבינים כיום. תזכרו שרובן מראות אפקט שנחשב חיובי ושלילי בו זמנית…

תקפצו לאינסטגרם שלנו:
https://www.instagram.com/talben_moshe/

https://www.instagram.com/team_evb/

https://academic.oup.com/advances/advance-article-abstract/doi/10.1093/advances/nmaa006/5736248?redirectedFrom=fulltext&fbclid=IwAR1vqJUUXlKgB0uAHxxNm-fvO5BadGQR2ROxiNI_YYYboILBJGbTSdPvi1o

ביטול מנוי

דילוג לתוכן